…………………………………………………………………………IMG_8771

Dry needling is een behandeltechniek waar met een acupunctuur-naald een spierknoopje wordt aangeprikt.

De naam verwijst naar het prikken met een droge naald. Er wordt geen vloeistof ingebracht, zoals bij een injectie, en dus spreekt men van dry needling. Wanneer er vloeistof wordt ingebracht via een injectie wordt een holle naald gebruikt. De dry needle-naald is niet hol en daardoor veel dunner.

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur!

Allereerst is acupunctuur een brede behandelwijze welke zijn oorsprong kent in de oosterse geneeskunde. Dry Neelding is gestoeld op westerse wetenschap en inzichten. Binnen de acupunctuur gebruikt men veelal meerdere naalden tegelijkertijd. Die blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in een spier wordt geprikt. Dry needling is een methodiek die zich richt op de beïnvloeding van fysiologische processen in de spier.

De overeenkomst is het soort naald dat gebruikt wordt. Daarnaast behandelen sommige acupunctuurstromingen ook triggerpoints, alleen vanuit een ander perspectief.

Bij welke klachten wordt dry needling gebruikt?
  • pijn/stijfheid in een spier,
  • weerpijn of gerefereerde pijn (pijn voelbaar op een andere plaats dan waar er weefselschade is)
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en),
  • hoofdpijn, duizeligheid, oorsuizen, visusproblematiek
  • onverklaarbare kies- en/of tandpijn
  • aangezichtspijn

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

Een spier bestaat uit een bundel vezels. In een van die vezels kan een beschadiging of verkramping ontstaan. Deze vezel wordt – vergeleken met de andere vezels in de spier – een verharde streng. Op de plaats van de beschadiging ontstaat een verharding; het contractieknoopje. Deze is door een getrainde onderzoeker/behandelaar via palpatie te voelen. Het contractieknoopje noemt men een triggerpoint. Deze naam is te danken aan het effect dat hij heeft in nabij gelegen gebieden. Bij palpatie van de triggerpoint kan een uitstralende pijn gevoeld worden op andere plekken in het lichaam. Zo kan iemand – bij het palperen van een triggerpoint in de schouderspier – plots pijn voelen in het gezicht. Daarmee ‘triggert’ druk op het knoopje pijn elders in het lichaam.

Triggerpoints kunnen ontstaan na een scheuring van de spier of van een spiervezel. Wanneer een spier (deels) scheurt dan zal dat niet onopgemerkt voorbij gaan. In het geval van een scheurtje in de spiervezel is het ook mogelijk dat het de desbetreffende persoon niet is opgevallen. Zulke spierschade ontstaat bij plotse bewegingen die door de grote spierbundel wel wordt opgevangen, maar die in een individuele vezel tot een microtrauma leidt.

Indien spieren zich langdurig moeten inspannen om bijvoorbeeld de gevolgen van gewrichtsproblematiek te compenseren, kunnen ook triggerpoints ontstaan.

Meer over het ontstaan van triggerpoints is te zien in het volgende Engelstalige filmpje.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar de bewuste triggerpoints. Wanneer er actieve triggerpoints zijn gevonden zullen deze behandeld worden.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt men in principe niet. Als de triggerpoint aangeprikt wordt, voelt men vaak een schokje door de spier en treedt er veelal een korte verkramping op (er treedt een zogenaamde twitch op). Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen.

Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan. Om de duur van dat vermoeide en zware gevoel te verkorten raden we mensen aan de spieren licht te rekken en de dag van de behandeling een warme kruik, een warme kersenpittenzak of iets dergelijks op de geprikte spier te plaatsen. Daarmee wordt de napijn over het algemeen teruggebracht van 3-5 dagen naar 1 dag.

Wat kost dry needling?

Deze methode is onderdeel van een reguliere fysiotherapie behandeling. Of de behandeling vergoedt wordt hangt af van uw verzekeringspakket (en hoe u zichzelf daar heeft verzekerd voor fysiotherapeutische zorg).

Dry Needling over de hele wereld

Over de gehele wereld wordt al op grote schaal gebruik gemaakt van deze methodiek. In Landen als de VS, Spanje, Australie en Zuid-Afrika wordt al op grote schaal dry needling toegepast. Alle fysiotherapeuten verbonden aan de ATP (professionele wereld tennisbond) zijn geschoold in dry-needling. In Nederland is een groeiend aantal fysiotherapeuten die zich hierin geschoold heeft. Naar schatting zijn er momenteel ca 700 fysiotherapeuten in Nederland die zich bekwaamd hebben in deze methodiek (er zijn ruim 20.000 fysiotherapeuten in Nederland).